lördag, oktober 11, 2008

Tapetserings funderingar

Jag var ute till huset igår och stod och funderade lite på hur vi ska tapetsera. Som ni har sett på ritningarna så är vårt hus en ganska öppen historia, det betyder att om man står i vardagsrummet så ser man både hallvägg och allrumsvägg. Helst så vill jag ju inte tapetsera alla dessa rum i samma tapet men jag vill ju heller inte att det ska vara för stor skillnad, rummen ska ju passa ihop. Det jag mest har funderat på är vardagsrumsväggen och hallväggen eftersom de smälter ihop, hur sjutton gör man då.

Har ni kloka människor där ute några bra råd?

Här är vårt vardagsrum.

Här ser man både vardagsrumsväggen och hallväggen.

Här står jag i vardagsrummet och ser bort mot allrummet.

Hall och allrumsvägg.

Nu ska jag ta tag i städningen är hemma för om några timmar kommer min mamma, moster och kusiner på besök för att fira Alexanders födelsedag, han fyller tre år på onsdag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, det där med färger och tapeter är inte lätt! Jag tycke det är så sjukt snyggt med panelade väggar och hade nog valt att i hallen ha antingen vitmålad pärlspont eller vitmålade liggande brädor med den ohyvlade sidan utåt. Är hallen vit är du sedan mer "fri" att välja andra färger i vardagsrum och allrum. Jag hade valt att ha vita väggar där med, men med en fondvägg i någon snygg tapet och då behöver de ju inte "matcha" varandra så där jätte mycket eftersom de är åt olika håll (hoppas du förstår hur jag menar).
Lycka till med kalaset!
Kram

Charlottas hemmaplaner sa...

Jag har ungefär samma planläggning med öppen hall och vardagsrum. Jag tror att det säkraste är att behålla allt i vitt, i alla fall innan man bott in sig. Så tänker jag i alla fall.

Charlottas hemmaplaner sa...

Hej igen!
Såg din fråga om städboxen. Den har funnits på Rusta, men verkar vara slut i de flesta affärer. Värt att kolla upp ändå. Annars kan du goggla "housekeeper's box". Det finns en mängd webshoppar som säljer dem.