lördag, november 08, 2008

Älskad soffa!

I vårt hem har vi några saker som betyder mycket för mig av en eller annan anledning och som jag aldrig skulle byta ut, en av dessa saker är vår kökssoffa. Denna soffa har stått hemma i köket hos mormor Solveig hela min barndom, då i en härlig orange färg. Soffan hör ihop med många minnen från mormors hus där jag och mina kusiner tillbringade mycket tid. Många måltider har ätits i denna soffa och en hel del bus har soffan varit med om också.

När mormor för ett antal år sedan flyttade från sitt hem och in på ett ålderdomshem fick jag frågan om det var någonting från mormor som jag ville ha, soffan så klart. Problemet var bara att vi inte har plats för denna soffa i vårt nuvarande hem. Soffan fick dock förra sommaren åka på biltaket de dryga trettio milen från mormors lägenhet och hem till oss för att tillfälligt få bo på altanen i väntan på ett större hem. I samma veva målade vi om soffan grå.

När vi i början på året fick vår tomt och började leta hus var det viktigt att det fanns plats för soffan i det nya huset och det gör det! Mormors soffa kommer stå i vår hall och vara det första man ser när man kommer in i vårt hus. Vi har tänkt oss vitmålad panel på väggen bakom soffan, i soffan skall det ligga en massa fina kuddar och på väggen ovanför har jag tänkt mig tavelliste med kort på familjen. Äntligen skall mormors soffa få komma in i värmen igen och få ha barn lekandes i den. Y Y Y

2 kommentarer:

Maria sa...

Vad härligt du beskriver om soffans "framtid" Det kommer att bli jättefint.

Fast finast är att din älskade mormor kommer att vara med er i det nya huset:)

Kramar Maria

Fröken Fräken sa...

Vilken fin soffa. Och visst är det roligast när man har en soffa som gått i släkten så man både har minnen från förr samt kan skaffa nya minnen i den. Min pappa har två soffor och jag försöker lirka av honom en av dem, men det går sådär... ;-)