lördag, september 13, 2008

Husritning.

Jag har ännu inte fått ritningen på vårt hus skickad till mig i jpeg, vilket gör det enklare att lägga ut här. Jag har dock fotat ritningen idag så här får ni en liten om än suddig bild av hur vårt hus kommer att se ut.


Själva boarean är på 145 kvm och så tillkommer garaget på ca 30 kvm.

* Vardagsrum och kök blir en öppen historia på ca 50 kvm. Vi kommer att ha ett barhäng vid den lilla delen som går ut i rummet och här har sambon tänkt styra huset via den bärbara datora. Det var väldigt viktigt att skivan där blev så djup att det fick plats en bärbar på den :-) Det blir stora fönster mot sydost och till vänster om huset där det är söderläge skall vi ha altanen. Vi kommer ha utgång till altanen från vardagsrummet och vårt sovrum.

* Vårt sovrum ligger lite avskilt från barnens, kanske lite knöligt när de är små men skönt när de blir lite större. Så småningom ska det väl finnas lite vuxentid för mig och sambon också ;-) Alexander sover på ett annat våningsplan än oss idag och det fungerar bra.

* I anslutning till vårt sovrum blir det badrum och bastu. Det kommer finnas plats för både badkar och dusch i det rummer, vi längtar efter ett badkar. Jag har en dröm om att barnen sitter och badar och jag sitter brevid och läser Allt i hemmet eller någon annan smaskig inredningstidning. När vardagen blir för mycket kan jag låsa in mig i badrummet med en bra bok i badet. fast då skulle det nog behövas lite musik där inne så att jag inte hör stöket utanför ;-)

* I barnens del av huset blir det två sovrum på ca 11 kvm med ett allrum i mellan. Tanken är att allrummet skall fungera som ett lekrum när de är små och tv-rum lite senare.

* I den delan av huset har vi även gästtoalett/barnens toalett med dusch.

* Tvättstugan är på ca 9 kvm med utgång till garaget. Tanken är att vi ska använda den ingången som grovingång när man kommer hem med smutsiga barn. I tvättstugan finns husets alla apparater såsom elskåp, golvvärmefördelare och värmepumpen.

Vi ska ha ekparkett i alla torra utrymmen och kakel/klinker i våtutrymmena.

Japp då har ni fått en liten bild av hur huset kommer att se ut på insida. Jag återkommer med en tydligare ritning så fort jag har fått den.

1 kommentar:

Millas hem sa...

Hej!
Här har jag aldrig varit förut.Hittade hit genom en annan sida.
Kul med husbygge...att få se något skapas från grunden, spännande att följa!
Kram Camilla